نمازجمعه تریبون صدای مردم است

نمازجمعه تریبون صدای مردم است

حل بسیاری از مشکلات در گرو برگزاری پرشورتر , و استقبال هرچه بیشتر در برپایی  نماز جمعه که یک نهاد رحمانی و فریضه الهی است می باشد . از این روی انتظار می رود آحاد مردم بویژه جوانان مستعد و توانمند پای کار بیایند و یاریگر امام جمعه و مسئولین ستاد نمازجمعه باشند.

صحرانیوز ؛ امروز پنجم مرداد مصادف است با سالروز اقامه اولین نماز جمعه در ایران پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، نماز جمعه که در واقع سنگ بنای حفظ و تداوم انقلاب بوده , هست و خواهد بود.نماز جمعه در کوران حوادث و بویژه در رابطه با پشتیبانی همه جانبه در جنگ تحمیلی، در بسیج جوانان برای دفاع از انقلاب و تمامیت ارضی کشور نقشی ارزشمند داشت.

در اهمیت نماز جمعه وقتی ما به تعابیر مختلف آیات و روایات نگاه می کنیم، می بینیم که خدای متعال در سوره جمعه می فرمایند«هر قدمی که مومن بر می‌دارد آهسته و با طومأنینه باشد بسیار ثواب دارد» اما در مورد نماز جمعه این تعبیر است که «بشتابید به سوی یاد، نام و ذکر خدا و برای آن تعجیل کرده و کسب و کار را تعطیل کنید که این به نفع شما و جامعه شما است که در آن مصلحتی است…»

 در واقع روایات مختلف تعاون عجیبی با هم دارند مثلا در جایی می فرمایند«نماز جمعه حج مساکین است» یعنی نماز جمعه تعبیر به حج شده است، یا کسی که در نماز جمعه شرکت می کند تعبیر شده است که«ثواب کسی را دارد که حج عمره را به جا آورده است» و «کسی که در راه نماز جمعه گام بر می دارد اگر کشته شود، شهید در راه خدا است»، «کفاره گناهان است» این تعابیر عجیبی است که درباره نماز جمعه وجود دارد و بی علت نیست.

 نشستن و گوش سپردن به خطبه های نماز جمعه آگاهی بخشی جامعه را بالا می برد،  ما در ادوار مختلف در طول ۴۰ سال گذشته دیدیم که یک نماز جمعه و یک خطبه گاهی چه مکر و توطئه هایی را خنثی کرده است، مثلا در قضیه فتنه ای که سال ۸۸ رخ داد مشاهده کردیم که یک خطبه مکر و حیله دشمنانی را که خودشان گفتند۲۰سال برای سال ۸۸برنامه ریزی کرده بودیم را چگونه خنثی کرد.

نماز جمعه  تریبون صدای مردم است، اگرچه در کنارش این تریبون در اختیار مسئولین نیز است زیرا مردم برخی از محدودیت ها و مشکلات را نمی بینند و برای یک مسئول  نماز جمعه تریبون خوبی است که می تواند مشکلات، وسع و توان خود را بیان و توجیه کند.

بر این اساس ما معتقدیم که هر چقدر این نماز جمعه که یک نهاد رحمانی و فریضه الهی است پرشورتر، مستحکم‌تر و با استقبال بیشتر، قوی‌تر کار کند خیلی از مشکلات را می توان به راحتی حل کرد.