لوموند: واسطه‌گری ماکرون میان آمریکا و ایران شکست خورد

لوموند: واسطه‌گری ماکرون میان آمریکا و ایران شکست خورد

نشریه فرانسوی «لوموند» به نقل از منابع مطلع نوشته است که کاخ الیزه اکنون معتقد است که تلاش‌هایش برای میانجیگری میان واشنگتن و تهران با شکست روبرو شده است.

به گزارش صحرانیوز: نشریه فرانسوی «لوموند» روز شنبه در مطلبی با عنوان «پرونده هسته‌ای ایران: شکست واسطه‌گری فرانسه میان ایالات متحده و ایران»، به نقل از منابع مطلع نوشته است که دولت فرانسه به این نتیجه رسیده که تلاش‌های برای وساطت میان واشنگتن و تهران با شکست روبرو شده است.
این نشریه با بیان اینکه پاریس از کارت‌های لازم برای اثرگذاری بر دو طرف برخوردار نبود، نوشته است که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه برای بیش از دو ماه در تلاش بود تا دیداری میان رؤسای جمهور ایران و آمریکا ترتیب دهد و دو طرف را به توافق هسته‌ای و تلاش برای کاستن از تنش‌ها، متعهد کند، اما این رایزنی‌ها بی‌نتیجه ماند.
یک منبع دیپلماتیک در این مورد به لوموند گفته است: «یک فضای دو تا سه ماهه از تابستان تا نیمه نوامبر (اواخر آبان) وجود داشت. این فضا اکنون بسته شده است.»
به گفته این منبع، نزدیک شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران و انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، اوضاع را بیش از پیش پیچیده کرده است.
لوموند نوشته است که برخی از کارشناسان معتقدند که از ابتدا هم روشن بود که این تلاش‌ها به نتیجه نمی‌رسد. به نوشته این روزنامه، بر اساس طرح پیشنهادی ماکرون، تحریم‌های ایران در ازای بازگشت تهران به توافق هسته‌ای و اعلام تعهد به چارچوبی برای فعالیت‌های موشکی و منطقه، کاهش می‌یافتند.
به نوشته لوموند، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه تابستان امسال در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران گفته است که «برای رقص تانگو، دو نفر لازم است» و پاسخ شنیده است که «مذهبی‌ها تانگو نمی‌رقصند».
با این وجود، این روزنامه به نقل از «بهرام قاسمی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس نوشته است که تلاش‌های ماکرون «به شکلی مثبت» مورد استقبال ایران قرار گرفته و تهران «گفت‌وگوهایی فشرده» با پاریس داشته، هرچند که شرایط موافقت با طرح فرانسه وجود نداشته است.
لوموند در ادامه نوشته است که یکی از دلایل شکست تلاش های دولت فرانسه این بود که پاریس پیچیدگی‌های سیاست داخلی ایران و ساز و کار تصمیم‌گیری در جمهوری اسلامی را نادیده گرفته بود.
این نشریه در ادامه به تفاوت دیدگاه در مورد ایران میان اروپایی‌ها در یک سو و آمریکا، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در سوی دیگر پرداخته و به نقل از یک منبع مطلع در الیزه نوشته است: «مایک پامپئو [وزیر خارجه آمریکا]، عربستان سعودی و اسرائیلی‌ها تصور می‌کنند که رژیم [ایران] در آستانه فروپاشی است. اما ارزیابی ما این نیست.»
گزارش لوموند در شرایطی منتشر شده است که ظاهرا ماکرون بر خلاف گذشته دیگر از روابط چندان گرمی با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ندارد. اختلافات میان ترامپ و ماکرون اخیرا بعد از نشست گروه ۲۰ در لندن بیش از پیش شدت گرفت، تا جایی که پایگاه خبری «دیلی بیست» اخیرا گزارش داد که رئیس‌جمهور آمریکا در نشستی به شدت از ماکرون انتقاد کرده و از او با عناوین توهین‌آمیزی چون «کوتوله» و «موی دماغ» یاد کرده است.