ضرورت مشارکت کشاورزان سیستانی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

ضرورت مشارکت کشاورزان سیستانی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و انتقال آب تا مزارع ضروری است کشاورزان با ارائه درخواست جدید در تامین هزینه خرید لوله‌های انتقال آب سهم مشارکت خودشان را بپردازند.

به گزارش صحرانیوز ؛ غلام حیدر زورقی روز سه‌شنبه اظهار داشت: بر اساس برنامه، انتقال آب با لوله تا مزارع پنج هکتاری توسط سیستم انتقال آب با لوله طرح ۴۶هزار هکتاری دشت سیستان به انجام رسیده و  برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و انتقال آب تا مزارع یک و نیم هکتاری نیاز است کشاورزان در تامین هزینه خرید لوله‌های انتقال آب سهم مشارکت خود را بپردازند.
وی افزود: به دلیل چالش‌های اقلیمی خاص سیستان، وظیفه اصلی ما انتقال آب تا پای گیاه توسط شبکه بسته است تا با افزایش راندمان آبیاری، زمانی به گیاه آب برسد که نیاز به آب دارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: برنامه الگوی کشت سیستان مدون شده و تغییر الگوی کشت منطقه از شیوه‌های سنتی به سیستم‌های نوین با تاکید بر توسعه کشت گیاهان کم آب‌بر به تدریج انجام خواهد شد.
وی تاکید کرد: در الگوی کشت جدید به سوی توسعه محصولاتی می‌رویم که افزایش درآمد کشاورزان در مزرعه حاصل شود.

زورقی گفت: مطالعه و آنالیز خاک دشت سیستان توسط معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی به انجام رسیده و بر اساس این مطالعات هر منطقه‌ای که محدودیت فنی نداشته باشد با درخواست کشاورزان سیستم‌های نوین آبیاری در مزارع آنان انجام خواهد گرفت.
وی افزود: عمده دلایل تاخیر در اجرای طرح انتقال آب بالوله دشت سیستان را شدت بادهای ۱۲۰روزه سیستان که محدویت شدید برای جوشکاری لوله‌ها ایجاد می‌کرد، افزایش نرخ ارز و بدنبال آن گران شدن قیمت لوله و مواد اولیه برشمرد.
به گزارش ایرنا طرح ۴۶ هزار هکتار انتقال آب با لوله در دشت سیستان در سال ۹۳ بعد از سفر رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به سیستان و بلوچستان مصوب و اعتبارات آن به دستور رهبر معظم انقلاب از منابع صندوق توسعه ملی تامین شد.
با توجه به خشکسالی های ۱۹ سال سیستان و بلوچستان این طرح می تواند با تامین آب مطمئن در طول سال نوید دهنده رونق کشاورزی منطقه باشد.
سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان و همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.