شهرهای گلستان پشت چراغ زرد و قرمز کرونا

شهرهای گلستان پشت چراغ زرد و قرمز کرونا

عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در گلستان موجب شد تا وضعیت هشت شهر سفید به زرد تبدیل شود و علاوه بر بندرگز، گرگان و آق قلا نیز در مرز قرمز شدن قرار بگیرند.

به گزارش صحرانیوز ؛ ویروس کرونا نفس های مردم گلستان را مانند سایر کشورها و شهرهای کشورمان را تنگ کرد، این ویروس چینی که دیگر همه جا اتراق کرده نبض اقتصاد بسیاری از مشاغل را نیز به شماره انداخته است و معیشت بسیاری از مردم استان گلستان زیر یوغ این بیماری در تنگنا قرار گرفت، به نظر می رسد تلاش مسئولان نیز آنطور که باید در برابر مشکلات کرونا کافی نبود.

براساس آخرین وضعیت شیوع کرونا در گلستان، جز شهرستان بندرگز که در وضعیت قرمز قرار دارد تمامی شهرهای استان در شرایط زرد کرونا هستند.

در این شهرها به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر کمتر از سه نفر مبتلا به کووید۱۹ شده و در طول دو هفته گذشته به صورت روزانه در بیمارستان های این شهرها بستری شدند.

تغییر وضعیت هشت شهر سفید به وضعیت زرد کرونا باعث شد که امروز جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا برگزار شود.

اما برای کنترل شیوع ویروس کرونا در استان گلستان انتظاراتی وجود دارد.

«حسین احمدی» فرماندار بندرگز در خصوص شرایط کووید۱۹ در بندرگز می گوید: به منظور بررسی وضعیت شهرستان بندرگز با هنرمندان، تشکل های مردمی و دستگاه های اجرایی نشستی برگزار شد.

فرماندار بندرگز تأکید کرد: نیاز است در خصوص برگزاری مراسم در تالارهای عروسی و بازارهای هفتگی در این شهرستان مصوبه ای از سوی ستاد استانی کرونا انجام شود.

«حمیدرضا چوبداری» فرماندار رامیان نیز خواستار تعطیلی تفرجگاه های این شهرستان شد.

فرماندار رامیان بیان کرد: براساس آمارهایی که وجود دارد تعداد زیادی از مردم شهرستان اطراف به تفرجگاه ها و جنگل های ما مراجعه می کنند که قابل پیشگیری است.

چوبداری تاکید کرد: ممکن است حضور در تفرجگاه ها شرایط شهرستان رامیان را وخیم کند و باید به شرایط تفرجگاهی این شهرستان رسیدگی شود.

به گفته استاندار گلستان؛ در دو هفته اخیر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت این شهرستان روزانه ۱٫۰۶ نفر به بیماری کرونا مبتلا شدند که اگر این عدد افزایش پیدا کند نسبت به شرایط تفرجگاه های این شهرستان تصمیم گیری خواهد شد.

«محمد حمیدی»، فرماندار گرگان نیز خواهان تعیین و تکلیف تالارهای پذیرایی شهر گرگان شد.

فرماندار گرگان ابراز داشت: در بحث فعالیت تلارهای پذیرایی تناقض هایی را شاهد هستیم و انتظار داریم ستاد استانی کرونا شفاف تر نسبت به فعالیت این مجموعه ها عمل کند.

«علی اصغر میرزایی» فرماندار گالیکش نیز از کنترل ورودی شهرستان با استان های همجوار خبر داد و گفت: اگر فعالیت تالارها را محدود کنیم مراسم ها در مکان های غیرمجاز اقدام می شود که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند.

فرماندار گالیکش خاطرنشان کرد: اگر در تالار با ۳۰ درصد ظرفیت مراسم برگزار شود، متولیان می توانند بر این مهم نظارت داشته باشند و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

میرزایی ابراز داشت: پیشنهاد می کنیم بر فعالیت چاپخانه ها و سایر اماکن که کار چاپ دعوتنامه عروسی و عزا را انجام می دهند نظارت وجود داشته باشد و چاپ و تهیه کارت دعوت نیز محدود شود.

«سید حسین حسینی» معاون فرمانداری گمیشان نیز اعتقاد داشت که برای کنترل کلاس های قرآنی در حوزه علمیه مرکز بزرگ اسلامی باید وارد عمل شود.

به گفته وی، در برخی از این کلاس ها آنگونه که باید به مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی اهتمام نمی شود.

همچنین در جلسه امروز نسبت به برگزاری برخی از برنامه ها مثل گرامیداشت روز دهیار، برنامه سالروز تأسیس جهاد سازندگی، برگزاری مسابقات قرآنی و کلاس های آموزشی و عملی دانشگاه علمی کاربردی و برگزاری آزمون دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم گیری شد.

البته این گلایه وجود دارد که برخی از این تصمیمات از ضرورت و اولویت چندانی برخوردار نیست و می توانست مانند بسیاری از همایش هایی که در سطح استان لغو شد برگزار نمی شد.

«هادی حق شناس» استاندار گلستان نیز در این رابطه می گوید: چهار ماه از شیوع ویروس کرونا در استان گلستان می گذرد و همچنان دانشگاه علوم پزشکی و کادر درمانی و پزشکی به فعالیت خود ادامه داده است.

وی بیان کرد: در چند هفته اخیر هشت شهرستان استان گلستان در وضعیت سفید قرار داشت اما متأسفانه به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی شرایط شهرهای سفید استان تغییر کرده است.

استاندار گلستان با بیان اینکه اگر مردم مسائل و پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند با مشکل رو به رو خواهیم شد، ابراز داشت: در این صورت مجاب می شویم که محدودیت های اسفند و فروردین ماه در استان اعمال شود.

حق شناس با بیان اینکه چند استان کشور در وضعیت قرمز قرار دارند و این مهم اشتغال و معیشت مردم را تحت تأثیر قرار می دهد، ابراز داشت: اگر مردم رعایت نکنند قطعاً میزان مبتلایان به کووید۱۹ در استان افزایش پیدا می کنند.

وی گفت: مردم از ماسک استفاده کنند، همچنین به دستگاه های اجرایی تأکید می کنم در حد توان ماسک در اختیار ارباب رجوع قرار دهند.

استاندار گلستان یادآور شد: رعایت پروتکل ها و فاصله اجتماعی حائز اهمیت است و بحث ما این است که فاصله ها رعایت شود.

حق شناس تاکید کرد: مشکل اینجا است که برخی از مواقع فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود و تلاش خواهیم کرد که با این افراد متخلف برخورد کنیم.

وی افزود: نمی توانیم بالاسر هر یک از اصناف و بخش های مختلف مأمور قرار دهیم و مردم باید در رعایت پروتکل های بهداشتی همکاری کنند، افراد زیادی در استان گلستان به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند.

برخی از مردم نیز هنوز از وضعیت سفید، زرد و قرمز کرونا اطلاعات چندانی ندارند و تصور می کنند که وضیعت سفید کرونا یعنی آنکه کرونا در آن شهر به پایان رسیده است.

براساس پیشنهاد وزارت بهداشت شهرستانی در وضعیت سفید(کم خطر) قرار دارد که طی دو هفته اخیر متوسط میزان بستری روزانه (به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت) حداکثر یک نفر باشد، به عنوان مثال در شهرستانی با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر متوسط روزانه ۲ بیمار بستری شود و از سویی دیگر متوسط تعداد بستری روزانه حداکثر  یک نفر یعنی حداکثر ۱۴ بستری در شهرستان در طول دو هفته (شامل موارد مشکوک و قطعی) داشته باشد.

نحوه تفسیر وضعیت زرد و قرمز اینگونه است که شهرستانی در وضعیت قرمز (خطر بالا) قرار دارد که طی دو هفته اخیر متوسط میزان بستری روزانه آن(به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت) بالای سه نفر باشد و سایر شهرستان‌ها که سفید یا قرمز نباشند در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار می‌گیرند.

با تغییر اعلام کرونا و کاهش میزان افراد مبتلا به کووید۱۹ در مراکز درمانی در هفته های گذشته تعداد شهرهای سفید کرونا در استان گلستان افزایش یافت اما سفید بودن و کاهش میزان بیماران مبتلا به کووید۱۹ در استان شکننده بود و با تعطیلات عید فطر و ۱۴ و ۱۵ خرداد دوباره میزان مبتلایان به کووید۱۹ در گلستان افزایش پیدا کرده است.