زهکشی اراضی کشاورزی گلستان اولویت‌بندی شود نوبخت:

زهکشی اراضی کشاورزی گلستان اولویت‌بندی شود

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه توان افزایش ظرفیت زهکشی اراضی شوره‌زار گلستان وجود دارد، بر لزوم اولویت‌بندی این اراضی برای اجرای طرح تاکید کرد.

به گزارش صحرانیوز ؛ محمدباقر نوبخت شامگاه یکشنبه در آیین بهره برداری از طرح زهکشی اراضی شوره زار شهرستان آق قلا اظهار داشت: اجرای این طرح گام موثری برای افزایش کیفیت این اراضی، کمک به کشاورزی و جلوگیری از سیلاب در استان است.

وی بیان کرد: با اجرای زهکشی، بهره وری اراضی کشاورزی بالا رفته و منجر به افزوده شدن بر مقدار محصولات کشاورزی استان نیز خواهد شد.

در این مراسم بهره برداری از طرح زهکشی ۱۶ هزار هکتار از مجموع ۳۰ هزار هکتار طرح زهکشی در دست اجرا در آق قلا آغاز شد.

زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی شوره زار شمال گلستان، از جمله مصوبات سفر اول دولت تدبیر و امید به استان گلستان است.

موفقیت در نتیجه گیری اجرای طرح زهکشی در بخشی از زمین های شمال گلستان، باعث شده تا پوشش کامل زهکشی زمین های شوره زار در دستور کار کارگروه های مرتبط در استان قرار گرفته و در کارگروه اقتصاد مقاومتی هم مصوبه ای برای شتاب بخشیدن به اجرای آن ابلاغ شود.

کنترل و جلوگیری از شور شدن زمین، کنترل و جلوگیری از ماندابی شدن، کنترل فرسایش، کنترل و مهار سیل، حفاظت محیط زیست، سلامت عمومی و بهداشت، جلوگیری از راکد شدن آب و ایجاد بوی تعفن و نامطبوع در محیط مزرعه، به زیر کشت بردن اراضی جدید، زودتر گرم شدن خاک در فصل بهار، شروع زودتر عملیات کشاورزی، کیفیت و کمیت بهتر محصولات، حفاظت از ابنیه و تاسیسات عمومی و توسعه روستایی و امنیت غذایی از جمله مزایای مهم اجرای طرح زهکشی است.

در این مراسم همچنین اجرای طرح زهکشی در ۵۰ هزار هکتار دیگر از اراضی شوره زار شهرستان آق قلا آغاز شد.

گلستان نیازمند ۴۶۰ هزار هکتار زهکشی است که ۲۸۰ هزار هکتار آن در  اولویت اول قرار دارد.