تراژدی کولبرها نشان می‌دهد محرومیت‌زدایی شعاری بیش نبوده / سیاستگذاران ۱۰متر بار کولبرها را حمل کنند تا بفهمند چه می‌کشند نماینده سابق ایلام

تراژدی کولبرها نشان می‌دهد محرومیت‌زدایی شعاری بیش نبوده / سیاستگذاران ۱۰متر بار کولبرها را حمل کنند تا بفهمند چه می‌کشند

کولبران به خاطر بیکاری و از روی ناچاری و در قبال دستمزد ناچیز اقدام به عبور غیر قانونی از مرز و حمل و ورود کالای غیر قانونی خارجی می‌کنند.

صحرانیوز ؛ خبر سرمازدگی و به دنبال آن فوت دو برادر کولبر در چند روز گذشته خبرساز و بار دیگر درد و رنج این هموطنانمان نقل مباحث فضای مجازی شد.

کولبر کیست؟

کولبر اصطلاحی است که توسط مردم محلی مناطق کردنشین به افرادی گفته می‌شوند که برای کسب درآمد زندگی خود به حمل اجناسی بین دو طرف خط مرزی مبادرت می‌ورزند. کولبران بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی،  کردستان،  کرمانشاه و سیستان‌وبلوچستان مشغول به کار هستند. کولبران به خاطر بیکاری و از روی ناچاری و در قبال دستمزد ناچیز اقدام به عبور غیرقانونی از مرز و حمل و ورود کالای غیر قانونی خارجی می‌کنند.

تراژدی تلخ زندگی سخت کولبران

برای آسیب شناسی این موضوع به سراغ دارویش قنبری نماینده سابق ایلام در مجلس رفتیم تا نظر وی را در مورد این پدیده اجتماعی جویا شویم.

داریوش قنبری با بیان اینکه متاسفانه قصه کولبرها، تراژدی تلخ بی‌توجهی به توسعه مناطق محروم و مرزی کشور است، تصریح کرد: این تراژدی تلخ  در مجموع نشان می‌دهد سیاست‌هایی که این چند ساله تحت عنوان توجه به مناطق محروم صورت گرفته است شعاری بیش نبوده و محرومیت همچنان بیداد می‌کند.

وی ادامه داد:  کاش تصمیم‌گیران و سیاستگذاران این مناطق یک روز به جای این کودکان از بارهایی که آنها در ارتفاعات حمل می‌کنند در حد ۵۰ متر  یا در حد ۱۰ متر جابجا کنند  تا بدانند که یک انسان در این مناطق که  برای معیشت خانواده اش تلاش می‌کند با چه مشکلات و مصیبت‌هایی مواجه است.

نماینده  سابق مجلس با اشاره به اینکه در گذشته کولبرها از چهارپایان بهره می بردند، گفت: متاسفانه نیروهای مرزبانی این چهارپایان را  با تیر می‌زدند و اجازه نمی‌دادند که از این حیوانات استفاده شود.

او گفت: چه معنی دارد که اجازه داده نشود در نقاط صعب العبور کوهستانی حداقل از حیوانات چهارپا استفاده شود و یک انسان خودش بارکش باشد و کرامت انسانی وی مورد خدشه وارد شود؟

اجازه استفاده از چهارپایان داده شود

وی با بیان اینکه باید تصمیمی گرفته شود تا عقب افتادگی تاریخی و بی‌توجهی‌ها به این مناطق جبران شود، گفت: حداقل می‌توان اجازه داد که کولبرها به جای اینکه از نیروی جسمانی خود استفاده کنند از چهارپایان برای حمل و نقل کالا استفاده کنند. باید ضوابطی تعیین شود و با ادامه یافتن این بی‌تدبیری‌ها همچنان شاهد این تراژدی‌های تلخ در کشور خواهیم بود.

قنبری تاکید کرد: متاسفانه مسوولین یاد گرفتند که فقط حرف بزنند و از حرف زدن چیزی عاید مردم بیچاره نمی‌شود. حداقل در راستای توجه به کرامت انسانی که در قانون ما هم آمده جا دارد که به نوعی اجازه حمل و نقل با استفاده از چهارپایان در این مناطق صعب‌العبور کوهستانی به افراد داده شود و لزومی ندارد که باری که می‌توان با چهارپا حمل کرد را منع کنند تا انسان باری را حمل کند که شاید بیشتر از توانش باشد. آن هم در وضعیتی که سخت و دشوار به خصوص در منطقه کوهستانی. این واقعیتی تلخ است که عده‌ای در مناطق مرزی از این طریق معیشت خود را می‌گذارنند و این حداقل کاری است که مسوولان می‌توانند در راستای حفظ کرامت انسانی این افراد انجام دهند.

شاهد تبعیض در مناطق مرزی هستیم

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه حقیقتا بازارچه‌های مرزی خیلی جوابگو نبودند، تصریح کرد: متاسفانه شاهد یک نوع تبعیض و ظلم آشکار هستیم. بعضی از مناطق کشور تبدیل به مناطق آزاد شدند و از مزایای این مناطق هم استفاده می‌کنند، ولی بعضی از مناطق مرزی دیگر این امتیاز را ندارند که این بر اساس قانون اساسی ظلم و تبعیض اشکار است. اگر قرار است از مزایای مناطق مرزی استفاده شود این اجازه داده شود در تمام مناطق مرزی تا شعاع خاصی امتیازات مناطق آزاد را داشته باشند. در حد و حدود خاصی مراودات صورت گیرد البته بحث جلوگیری از قاچاق کالای  برای حفظ توان تولید داخلی هم ضرورت دارد، باید سازکاری برای مناطق مرزی اجرا کرد تا هم جلوی تبعیضات  گرفته شود و هم کرامت انسانی افراد هم مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: کسی که هیچ درآمدی ندارد برای امرار معاش خود چه باید بکند؟ در منطقه مرزی که نه زمینی برای کشاورزی دارد نه منطقه صنعتی است.  اگر این کار را نکنند باید به کار خلاف کشیده شود. کسی که برای حفظ زندگیش سخت ترین کارها را انجام می‌دهد باید کرامت انسانی او حفظ شود باید برای توسعه بازارچه های مرزی فکری شود. در شان یک انسان این نیست که در کوهستان حمالی کند و به این مسایل تلخ هم دچار شود که خیلی دردناک است. امیدوارم این بار هم شده یک روش انسانی برای حل مسئله کولبرها  مورد توجه قرار گیرد.