تا بهار آینده واکسن ساز معتبر دنیا خواهیم بود وزیر بهداشت:

تا بهار آینده واکسن ساز معتبر دنیا خواهیم بود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تامین واکسن را از سه مسیر دنبال می کنیم که یکی ساخت داخل است و معتقدیم باید همه انرژی را روی تولید داخل بگذاریم که با پنج پلت فرم دنیا کار را آغاز کرده و سه مورد را داریم به نتیجه می رسانیم و تردید نداریم تا بهار آینده واکسن ساز معتبر دنیا خواهیم بود.

به گزارش صحرانیوز ؛ “سعید نمکی” امروز ۱۵ دی ماه در ستاد استانی مقابله با کرونا در کرمان اظهار کرد: در روزهای نخست شیوع کرونا و در اوج تحریم های ظالمانه(که بر هیچ قومی به جز ما تاکنون اعمال نشده) به شدت ما و مردممان مظلوم واقع شدیم و شرح این مسائل را برای وقت دیگری می گذارم.

وی افزود: در این شرایط سخت عزیزان ما در بسیج، سپاه و ارتش ما را تنها نگذاشتند و به کمک ما آمدند که دلگرمی زیادی بود و همه در صحنه بودند و هستند و عزت جمهوری اسلامی در همین وفاق، همدلی و مشارکت در کنار هم است که حفظ شده است.

نمکی تصریح کرد: آسیبی که اقتصاد ما در کرونا دید به مراتب کمتر از آسیبی بود که خیلی از کشورهای مقتدر دنیا دیدند، زیرا ما پروتکل نوشتیم که چگونه اقتصاد و معیشت را در کرونا و کسری ها مدیریت کنیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: بُرد در کرونا و مدیریت آن برد جمهوری اسلامی و عزت ملی است و برد یک وزارتخانه نیست و شکست در کرونا شکست همه است که هیچ کس این روز را برای ایران اسلامی نخواهد دید.

وی با اشاره به کارشکنی ها در واردات برخی تجهیزات به ایران گفت: ما با شیوه بسیجی و برگرفته از دفاع مقدس به گونه ای وضعیت را مدیریت کردیم که سنگر آماده بود و با دست بسته در اقیانوس بلا شنا کردیم و توسط فرزندان این ملت عزت و حماسه خلق شد.

نمکی با اشاره به عظمت ایثارگران، جانبازان و خانواده های شهدا اظهار کرد: پاسداری از این عزت و عظمت پاسداری ارجمندی است و ما به روح بلند سردار سلیمانی که فرزند جهان اسلام و تشیع بود درود می فرستیم که بزرگ ترین کاری که حاج قاسم کرد، صحنه جنگی که فقط برای ما طراحی شده بود را در ۱۰۰۰ کیلومتر آن طرف تر مهار کرد تا کوچک ترین گزندی به این مملکت وارد نشود.

وی تصریح کرد: شاید قرن ها بگذرد تا پدیده ای مانند حاج قاسم سلیمانی داشته باشیم، شخصیتی که مجموعه ای از ویژگی ها ایشان را ساخت.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ما سرداران و قهرمانانی در سراسر کشور در مقابله با کرونا داریم، گفت: علی رغم تحریم ها و با توجه به اینکه هنوز مقدار قابل توجهی از یک میلیارد یورو که برای مقابله با کرونا اختصاص یافته را نگرفته ایم، با پیش بینی دنیا باید روزانه ۱۲۰۰ مرگ کرونایی می داشتیم که اکنون داریم به دو رقمی می رسیم.

وی اظهار کرد: توکل به خداوند، رهبری متفاوت از جهان و نقشی که مقام معظم رهبری در هدایت، حمایت و در رعایت داشتند، موجب شد ایران در عرصه بین المللی و در اوج تحریم ظالمانه ده به یک از دنیا جلو بیفتد.

نمکی تصریح کرد: در امریکا دیوانه ای به نام ترامپ به هیچ پروتکلی پایبند نیست و نتیجه آن را در خیز مردمی بیماری می بینیم. اما مقام معظم رهبری به شدت مسائل را رعایت و از ما حمایت کردند.

وی بیان کرد: مسئله موثر دیگر در مدیریت کرونا در کشور صمیمیت و همدلی همه مسئولان و نهادها بود که این وفاق، شاه بیت پیروزی است و در هیچ جای دنیا این وضع را نداریم و این برگرفته از وفاقی است که در دوران دفاع مقدس شکل گرفت.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه نکته دیگر در مدیریت کرونا مسیری بود که ما رفتیم، گفت: یک فاز سنگرآرائی برای یورش اولیه و فاز دوم حمله به ویروس را طراحی کردیم و توانستیم مرگ ها را به کمتر از ۴۰ در روز در مدت کوتاهی برسانیم.

وی اظهار کرد: ۵۰ روزه از واردکننده ماسک و لباس محافظ به تولیدکننده و صادرکننده تبدیل شدیم و ۲۵۰۰ تخت ICU در کشور اضافه کردیم و امروز صادرکننده ونتیلاتور هستیم که به جز با شیوه جهادی نمی شد مملکت را اداره کرد و امروز در نقطه خوبی از مدیریت ایستاده ایم و همدلی و وفاق، عنایت پروردگار و حمایت های مقام معظم رهبری و حمایت های دولت و ستاد ملی کرونا جواب داد.

نمکی تاکید کرد: من همواره نگرانم که باز با عادی انگاری اوضاع به سیاه چاله ای که در اردیبهشت ماه داشتیم برگردیم لذا توصیه می کنم سرمایه اجتماعی که شکل گرفته را تضعیف نکنیم و یکی از سرمایه ها همدلی و وفاق است و می تواند برای همه مصیبت های آینده نظام حفظ شود و نه فقط برای کرونا.

وی تصریح کرد: از همکاران درخواست دارم تست ها را افزایش بدهند. خانه به خانه مثبت های نهفته باید پیدا شوند و زمانی می توانیم حرف محکم بزنیم که ادعا کنیم یک مورد بدون علامت در منطقه نیست.

وزیر بهداشت با اشاره به این‌که تست، بزرگ ترین راهکار مبارزه با ویروس است، گفت: درمانگاه های ۱۶ ساعته را به هیچ وجه تعطیل نکنید و مردم باید به نزدیک‌ترین محل دسترسی داشته باشند و حتما دارو و تست رایگان به عنوان مشوق اصلی جذب مریض باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره واکسن کرونا اظهار کرد: هرکس فکر کند واکسن تنها علاج بیماری است حرف عالمانه ای نزده و واکسن کووید ۱۹ مسائل خاص خود را دارد و با واکسن فلج اطفال و سرخک کاملا فرق می کند و نمی دانیم چه خواهد کرد و چقدر و چند وقت ایمنی می دهد و دبیرکل سازمان بهداشت جهانی نیز چنین جوابی می دهد.

نمکی تصریح کرد: گرچه امیدهایی در ورود واکسن به کشور داریم اما باید بدانیم با واکسن هم نمی شود به مردم دنیا گفت از شر ویروس خلاص شدیم و باید بپذیریم این ویروس میهمان مستمرتری است.

وزیر بهداشت بیان کرد: تامین واکسن را از سه مسیر دنبال می کنیم که یکی ساخت داخل است و معتقدیم باید همه انرژی را روی تولید داخل بگذاریم که با پنج پلت فرم دنیا کار را آغاز کرده و سه مورد را داریم به نتیجه می رسانیم و تردید نداریم تا بهار آینده واکسن ساز معتبر دنیا خواهیم بود.

وی اظهار کرد: راه دوم کار مشترک با کشور دیگری است و راه سوم خریدن واکسن برای گروه های هدف نیازمند واکسن است که تامین ارز شده و کار را پیش می بریم.

نمکی تصریح کرد: عزیزان بدانند واکسن را از منبع غیرمطمئن نمی‌آوریم و تا زمانی از منبع اطمینان پیدا نکنیم واکسن نمی خریم.

وی بیان کرد: در حال حاضر خرید واکسن را از منابع بسیار مطمئن دنبال می کنیم و نگذاشتیم مانند ترکیه و امارات ملت مورد آزمایش قرار بگیرند و نخواهیم گذاشت.

وزیر بهداشت گفت: در آینده نزدیک تزریق واکسن را آغاز می کنیم و تولید واکسن داخلی در آینده نه چندان دور عملی خواهد شد.

وی در ادامه درباره استخدام پرستاران بیان کرد: امسال اولین سالی است که ۵۲ هزار نفر مجوز استخدام گرفتیم تا ۲۰ هزار پرستار و بقیه نیازمندی های دیگر را تامین کنیم و درخواست داریم استان کمبودها را در نیروهای بهداشتی مرور کند و باید حتما شبکه بهداشتی درمانی را تکمیل کنیم و آنچه برای زیرساخت نیاز داریم اعلام کنند که خودم را مکلف به تکمیل آن می دانم.

وزیر بهداشت اظهار کرد: امسال علی رغم فشارها و اینکه سخت ترین سال دولت بود ۱۰ هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی اضافه می کنیم که با اولویت محروم ترین نقاط کشور است و تا اردیبهشت ماه افتتاح می شود.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا پورابراهیمی” نماینده مردم کرمان و راور در مجلس نیز در این جلسه اظهار کرد: درخواست داریم به استخدام افرادی که طرح داشتند و در ایام شیوع کرونا کمک کردند و نیروهایی که قرار بوده در سهمیه استخدامی پرستاران قرار بگیرند توجه شود.

وی با بیان اینکه وضعیت بیمارستان شفای کرمان نیازمند دستور ویژه وزیر است، افزود: به دستور مقام معظم رهبری یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا اختصاص داده شد که درخواست داریم گزارش کامل تخصیص این اعتبار ارائه شود که در  چه بخش هایی در استان ها، مقابله با کرونا و زیرساخت ها هزینه شده است.