استاندار گلستان: پیگیر اخذ ردیف اعتباری در بودجه ۱۴۰۰ برای نجات خلیج گرگان هستیم

استاندار گلستان: پیگیر اخذ ردیف اعتباری در بودجه ۱۴۰۰ برای نجات خلیج گرگان هستیم

در پی انتشار گزارش تسنیم درباره سهم ” هیچِ” خلیج گرگان در لایحه بودجه ۱۴۰۰، استاندار گلستان قول پیگیری داد و ابراز امیدواری کرد ردیف اعتباری ویژه‌ای برای نجات خلیج گرگان پیش بینی و مصوب شود.

به گزارش صحرانیوز ، خلیج گرگان تنها خلیج ایرانی دریای خزر بوده که در جنوب شرقی آن واقع شده است. در سال ۱۳۵۴ خلیج گرگان به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز به عنوان نخستین مجموعه تالاب‌های بین‌المللی جهان در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید.

خلیج گرگان با میزبانی از گونه‌های مختلف جانوری، اکوسیستمی بی نظیر است که متأسفانه در سال‌های اخیر مرگ، هر روز بر پیکر نحیف آن چنگ می‌اندازد.

اکولوژی این منطقه تحت تاثیر دریای خزر، رودهای مجاور و شبه‌جزیره میانکاله، بستر مناسبی برای رشد و تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و ماهیان غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستان گذران است و همچنین یکی از بهترین نوع خاویار جهان که از نظر کیفی بی رقیب است، در همین خلیج تولید می‌شود.

پسروی آب دریای خزر در پی تغییرات اقلیمی، کاهش ورودی آب از طریق رودخانه‌های منتهی به دریا و خلیج، ورود پساب‌های کشاورزی و فاضلاب برخی شهرهای ساحلی خزر و غیره دست به دست هم داده تا عروس خزر، کم کم تبدیل به گندابی بزرگ شود.

بسته شدن کانال‌های انتقال آب دریا با خلیج در اثر رسوبات و پسروی آب و البته دخالت‌های انسانی، حیات خلیج گرگان را به مخاطره انداخته است. سال ۹۳ و در سفر نخست دولت یازدهم به استان، روحانی به مردم گلستان قول داد تا خلیج گرگان را نجات دهد. از آن سال تا کنون که حدود ۶ سال می‌گذرد، مسئولان خود را درگیر جلسه‌های کرده‌اند که ” آبی” از آن برای خلیج گرگان گرم نشده است.

تابستان امسال استاندار گلستان اعلام کرد که دولت ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای نجات خلیج مصوب کرده است اما نگاهی به لایحه بودجه ۱۴۰۰ نشان داد دولت عزمی برای نجات خلیج گرگان ندارد و خبرسازی چندماه قبلش بیشتر جنبه نمایشی و تبلیغاتی داشته است.

در همین باره هفته گذشته گزارشی درباره این موضوع در صفحه استانی خبرگزاری تسنیم منتشر شد که در آن نماینده غرب گلستان به شدت از بی توجهی دولت درباره خلیج گرگان انتقاد کرده بود.

‌پس از این گزارش بود که مسئولان دیگر استان از نمایندگان گرفته تا استاندار وارد میدان شدند و هرکدام به نحوی یا ابراز نگرانی کردند و یا قول پیگیری دادند.

رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مردم گرگان و آق قلا و عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: یک چهارم خلیج گرگان به عنوان تنها خلیج ایرانی دریای خزر و بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله خشک شده است.

وی علت خشکی حدود ۱۰ هزار هکتار از وسعت خلیج گرگان را بی توجهی مسئولان به نابودی این اکوسیستم ارزشمند دانست و افزود: علی رغم اینکه رئیس جمهور در سفر سال ۹۳ به استان گرگان قول احیای خلیج گرگان را داده بود اما در لایحه بودجه ۱۴۰۰ هیچ سرفصلی برای آن پیش بینی نشده است.

فاجعه‌ای شبیه به دریاچه ارومیه

هادی حق شناس، استاندار گلستان هم در این باره اظهار داشت: خشک شدن خلیج گرگان، فاجعه‌ای شبیه به دریاچه ارومیه ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: اگر نتوانیم آب وارد این خلیج کنیم و روند پسروی آب خزر هم ادامه داشته باشد تا ۴ سال دیگر خلیج گرگان به طور کامل خشک و نابود می‌شود.

استاندار گلستان با بیان اینکه در ستاد احیای تالاب‌های کشور اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومانی برای نجات خلیج گرگان در قالب اعتبارات دستگاه‌های اجرایی مختلف به تصویب رسیده است، افزود: این اعتبار قرار است در مدت ۵ سال به استان اختصاص پیدا کند برای همین انتظار داریم در بودجه ۱۴۰۰، این طرح دارای ردیف اعتباری ویژه‌ای شود.

وی ادامه داد: احیای خلیج گرگان نه فقط برای استان گلستان و شهرهای منطقه بلکه برای استان‌های شمالی کشور یک امر ضروری و حیاتی است در غیر این صورت با پدیده ریزگردهای نمکی مواجه خواهیم شد که ممکن است منجر به تخلیه ساکنان شهرهای اطراف شود.

باید دید پیگیری‌های استاندار و نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی می‌تواند سایه شوم مرگ را از خلیج گرگان دور کند.