اختصاص ۴۰ میلیاردتومان برای لایروبی رودخانه‌های استان گلستان/۱۰۰ کیلومتر لایروبی شد

اختصاص ۴۰ میلیاردتومان برای لایروبی رودخانه‌های استان گلستان/۱۰۰ کیلومتر لایروبی شد

سرپرست آب منطقه‌ای گلستان گفت: پس از سیل سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان برای لایروبی رودخانه‌های استان اختصاص پیدا کرد که تا کنون عملیات اجرایی در طول ۱۰۰ کیلومتر انجام شده است.

به گزارش صحرانیوز ، سیدمحسن حسینی بعد از ظهر امروز در نشست خبری با بیان اینکه متولی لایروبی رودخانه‌ها آب منطقه‌ای نیست، اظهارداشت: در قوانین مربوطه خلا وجود دارد و مشخص نیست متولی اصلی لایروبی رودخانه‌ها کدام دستگاه است. با اینحال براساس اینکه مسئول حفاظت از رودخانه آب منطقه‌ای است، کار لایروبی نیز از طریق این شرکت انجام می‌شود.

وی گفت: در یک دهه گذشته و پیش از سیل سال قبل حدود یک‌هزار و ۸۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی شده بود اما پس از سیل و رسوب‌گذاری در رودخانه‌ها، برآوردهای کارشناسی نشان داد حدود یکهزار و ۲۱ کیلومتر از رودخانه‌های استان باید لایروبی شود.

سرپرست آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه به طور متوسط سالانه باید ۶۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی شود، ادامه داد: رودخانه‌های استان باید به طور میانگین هر سه سال یکبار لایروبی شوند و این کار به اعتبارات زیادی نیاز دارد.

وی گفت: ۲۵ درصد از حجم سیلاب سال گذشته، رسوب بود که حجم لایروبی در نکارود ۵۰ کیلومتر، خلیج گرگان ۵۰ کیلومتر، قره سو ۱۰۰ کیلومتر، اترک ۱۰۰ کیلومتر و بیش از ۷۰۰ کیلومتر در گرگانرود برآورد شده است.

حسینی افزود: پس از سیل سال قبل ۴۰ میلیارد تومان اعتبار به استان اختصاص داده شد که تا کنون ۱۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی شده و شاید تا پایان امسال ۱۰۰ کیلومتر دیگر نیز لایروبی شود.

وی بیان داشت: لایروبی یک‌هزار و ۲۱ کیلومتر از رودخانه‌های استان به دست‌کم ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.