تمایل به استفاده از کالاهای داخلی، اعتماد به نفس تولیدکننده را افزایش می‌دهد/ خرید کالای ایرانی بیش از پیش در رسانه‌ها تبیین شود یادداشتی از رضا انتصاری:

تمایل به استفاده از کالاهای داخلی، اعتماد به نفس تولیدکننده را افزایش می‌دهد/ خرید کالای ایرانی بیش از پیش در رسانه‌ها تبیین شود

تمایل مردم به استفاده از کالاهای داخلی، اعتماد به نفس تولیدکننده را نیز افزایش خواهد داد تا به جای برچسب خارجی از برچسب و برند خود استفاده کند.

به گزارش صحرانیوز ،‌ بررسی‌ها در سال‌های اخیر از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد که مهم‌ترین دغدغه‌ی مقام معظم رهبری در حوزه مسائل کلان کشور و البته پاشنه‌ی آشیل کشور در سال‌های مذکور، مسأله اقتصاد بوده و جالب آن‌که ذیل مسائل اقتصادی نیز، اهمیت حمایت از کالای ایرانی چنان زیاد است که با وجود اینکه شعار سال ۱۳۹۱ «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» بوده است، ایشان سال ۱۳۹۷ نیز بر این مورد تاکید ورزیده‌اند.

ایشان در پیام نوروزی ۱۳۹۷، با بینشی ژرف و هوشمندانه یک بار دیگر، جهت‌گیری نهادها و دستگاه‌های اجرایی کشور را تعیین کرده و توسعه‌ی پایدار و متوازن ایرانی را در راستای بهبود زندگی همه‌ی اقشار به ویژه اقشار آسیب‌پذیر جامعه می‌طلبد.
اگر شعار امسال که معظم‌له تعیین فرمودند عملی شود دستاوردهای بسیار چشمگیری در پی خواهد داشت که دست‌کم اشتغال داخلی، اعتماد به نفس تولیدکنندگان و تولید محصولات داخلی افزایش خواهد یافت.

شعار مذکور برای تولیدکنندگان داخلی کشورمان شعار بسیار خوشحال‌کننده‌ای است و همه را امیدوار کرد، چرا که امیدواری، انگیزه و اراده را به دنبال دارد و این دو، رونق را با خود خواهد آورد.

هر چند و در عین حال، همه امیدواریم مراجع و دستگاه‌های مربوطه نظارت کافی بر اجرای این شعار را داشته باشند تا تولیدات داخلی به صورت جدی حمایت شوند. این شعار از دو جنبه‌ی مثبت است اول این‌که تولیدات داخلی در کشور تقویت می‌شوند و دوم شاهد تولید محصولات جدید داخلی خواهیم بود.
در همین راستا، خودباوری در بین جوانان ایرانی باید افزایش یابد و اعتقاد همه‌جانبه به این شعار که « ما می‌توانیم» و اینکه ایرانی می‌تواند هر کالایی را تولید کند باید در نظام آموزشی و صنعتی کشور نهادینه شود.

مردم نیز باید به این درک برسند که مصرف کالای باکیفیت‌تر خارجی به‌رغم اینکه در کوتاه‌مدت احتمالا به سود آنها خواهد بود ولی در بلندمدت آسیب این انتخاب آنها متوجه خود آنها و کشورشان خواهد بود چرا که حداقل نتیجه این خواهد بود که فرزندان خود و خویشاوندان آنها که به دنبال کار و امرار معاش هستند دچار بیکاری می‌شوند.
مطالعه‌ی تاریخ توسعه کشورهای پیشرو در حوزه‌ی اقتصاد نشان می‌دهد آنها به شدت به مصرف کالاهای داخلی خود تعصب و غیرت داشته‌اند. بسیاری از مردم حتی حاضر هستند بهای بیشتری برای کالای داخلی خود بپردازند تا تولید ملی‌شان رشد کند. خود مردم در معرفی تولیدکنندگان خوب داخلی و فروشگاه‌های این محصولات به اطرافیان خود باید کوشا باشند.

قطعا مشاهده روند رشد کیفی محصولات داخلی، مردم را به خرید این محصولات ترغیب خواهد کرد. بسیاری از کالاهای داخلی با کیفیت مناسب، با برچسب و برند کشورهای خارجی به فروش می‌رسند؛ صنعت پوشاک بارزترین نمونه در این‌باره است.

تمایل مردم به استفاده از کالاهای داخلی، اعتماد به نفس تولیدکننده را نیز افزایش خواهد داد تا به جای برچسب خارجی از برچسب و برند خود استفاده کند.
اینکه ایرانی‌ها ترجیح دهند به جای خرید کالاهای تولید خارج، کالاهای داخلی خریداری کنند علاوه بر اینکه احساس مسوولیت مردم را نشان می‌دهد، آثار مثبتی در ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به دنبال خواهد داشت و خودکفایی ملی را از که مهم‌ترین آثار خرید کالای ایرانی است، در بردارد.

زمانی که مردم متقاضی خرید کالاهای تولید داخل باشند، واحدهای تولیدی رونق گرفته و جوانان بسیاری در این واحدها مشغول به کار می شوند و در نهایت شاهد رفع رکود و افزایش رونق اقتصادی خواهیم بود.
بی‌شک با برنامه‌ریزی صحیح و مطابق بر اصول علم اقتصاد علاوه بر آن‌که می‌توان جوابگوی نیازهای داخلی بود بلکه با یک نگاه جهانی می‌توان در افزایش صادرات کشور نیز گام‌های بلندتری برداشت.

منتهی باید این موضوع که خرید کالای ایرانی از خروج ثروت به خارج از کشور جلوگیری می‌کند و منجر به شکوفایی اقتصادی در داخل می‌شود بیش از پیش در رسانه‌ها تبیین شود. این موضوع مهم در سال‌های گذشته مغفول مانده بود اما با رویکردهای دولت یازدهم شاهد آغاز حرکت‌هایی در خصوص ارج‌گذاری به کالاهای داخلی و به سامان شدن واحدهای تولیدی هستیم که تداوم این مسیر می‌تواند نتایج خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.